Tydzień I – Taka jestem, taki jestem

Wrzesień rozpoczniemy poznając rozkład swoich nowych sal oraz ustalając zasady obchodzenia się z przedmiotami w każdym kąciku. Przypomnimy sobie wygląd liter w naszych imionach i nauczymy się rozpoznawać imiona innych dzieci.

02.09 (PONIEDZIAŁEK)

Moje wakacje
Poniedziałkowe zajęcia ubiegną nam pod znakiem wspomnień z wakacji. Spróbujemy przelać na papier nasze ulubione wspomnienia.

03.09 (WTOREK)

Co mnie określa?
Krzesła w naszej sali dziś otrzymają znaczki z imionami, sprawdzimy również, jak bardzo urośliśmy tego lata. Określimy to, co lubimy – nasze ulubione owoce, warzywa, kolory itp.
Z okazji dnia Wieżowców grupy Maluszków Maxi, Starszaków i Zerówki wybiorą się do ważnego miejsca w Gdyni – Infoboxu! 

04.09 (ŚRODA)

Co potrafię?
W dniu dzisiejszym sprawdzimy, czy potrafimy policzyć zdania, wyrazy, sylaby i głoski. Określimy położenie przedmiotów względem siebie i zagramy w obrazkową grę w skojarzenia. Spróbujemy znaleźć nasze imię wśród imion kolegów.

05.09 (CZWARTEK)

Jak poznaję świat?
Świat poznajemy poprzez zmysły. W zależności od osoby zapamiętujemy informację z pewnymi predyspozycjami. Dziś postaramy się sprawdzić, jakie zmysły pomagają nam się uczyć. Pomogą nam przy tym kolorowe obrazki, odpowiednio dobrane utwory muzyczne i ćwiczenia manipulacyjne. Sprawdzimy, czy prawidłowo używamy i dbamy o narzędzia naszych zmysłów.
Prosimy o przyniesienie materiału o ciekawej fakturze oraz ulubionego owocu dziecka.

06.09 (PIĄTEK)

Jestem częścią grupy
Podsumowaniem bieżącego tygodnia będą zajęcia utrwalające poznane informacje. Spróbujemy znaleźć imię kolegi lub koleżanki pośród wszystkich imion i nadamy nazwy niektórym przedmiotom w sali, aby próbować rozpoznawać ich nazwy. W nawiązaniu do zmysłów porozmawiamy o osobach z niepełnosprawnościami – niewidomych i niesłyszących.

Piosenka tygodnia:

„Jestem sobie przedszkolaczek”

Jestem sobie przedszkolaczek,
jestem ważny – dużo znaczę,
na bębenku marsza gram,
ram tam tam, ram tam tam.
Mamy tu zabawek wiele,
razem bawić się weselej,
bo kolegów dobrych mam,
ram tam tam, ram tam tam.
Mamy klocki, kredki, farby,
to są nasze wspólne skarby,
bardzo dobrze tutaj nam,
ram tam tam, ram tam tam.

Tydzień II – Odpowiedzialność nie jest nam obca

Zerówka, jako najstarsza grupa w naszym przedszkolu, może podejmować odpowiedzialność za niektóre aspekty pracy przedszkolnej. Ustalając zasady grupy weźmiemy je pod uwagę. Określimy również obowiązki dyżurnego grupy.

09.09 (PONIEDZIAŁEK)

Ustalmy nasze wspólne zasady
Przed nami bardzo ważny dzień – nie tylko wspólnie ustalimy zasady grupowe i zgodzimy się ich przestrzegać, ale dowiemy się również dlaczego każdy z nas jest inny, w innym tempie dostosowuje się do ustaleń i co może odróżniać ludzi od siebie – kształt uszu, kolor oczu czy rozkład linii papilarnych.

10.09 (WTOREK)

Pomagamy sobie nawzajem
Dyżurny jest osobą, która pomaga nauczycielowi i dzieciom. Jakie ma obowiązki i przywileje? Dziś wszyscy razem ustalimy, jaki dyżurny byłby dobry dla naszej grupy. Wybierzemy również sposób jego wyboru. Dowiemy się, jakie emocje mogą kryć się za tą funkcją.
Prosimy o przyniesienie ilustracji ukazujących emocje bądź książeczki o emocjach.

11.09 (ŚRODA)

Savoir-vivre w sali
Kultura osobista jest bardzo ważna nie tylko w życiu dorosłym. Dziś dowiemy się, po której stronie powinien być nóż, łyżka i widelec, a także nauczymy się nakrywać do stołu. Od tej pory stanie się to jednym z obowiązków dyżurnego. Ponadto dzieląc wyrazy na sylaby poszukamy w nich podobieństw i przeciwieństw.
Grupy Maluszków Maxi, Starszaków i Zerówki wybiorą się do pobliskiego parku. Zorganizujemy zabawy integracyjne, żeby lepiej się poznać.

12.09 (CZWARTEK)

Tworzymy tor dla piłki
Zabawy z piłką są tak różne, jak różne są wyobraźnie ich prowadzących. Podczas zajęć poćwiczymy łapanie, rzucanie ale również stworzymy symboliczne tory dla piłek, w których będą miały wybór – turlanie się w lewo, prawo, do góry lub w dół.

13.09 (PIĄTEK)

Wrzosowy wrzesień
Wrzesień zawdzięcza swoją nazwę wrzosowi. Pogoda staje się już jesienna, więc musimy się do tego przygotować. Dziś powiemy o tym, jak należy ubierać się jesienią oraz jak zorganizować czas w szatni, aby przygotować się do wyjścia sprawnie. Pomogą nam w tym nazwy części naszego ciała, które spróbujemy odnaleźć.

Piosenka tygodnia:

Tydzień III – Drogi naokoło przedszkola

Wraz z wrześniem nadszedł czas wzmożonych spacerów i wycieczek. Upewniając się, że Zerówkowicze wiedzą, jak bezpiecznie poruszać się po mieście, w tym tygodniu skupimy się na regułach bezpieczeństwa na drodze i zasadach ruchu drogowego. Poćwiczymy również ubieranie i zdejmowanie kamizelek odblaskowych.

16.09 (PONIEDZIAŁEK)

Na chodniku przystań bokiem…
Przysłowiowa zebra – dlaczego tak się na nią mówi i jak się przy niej zachować? Dziś przypomnimy sobie teorię i praktykę związaną z przejściem przez jezdnię. Dowiemy się również co zrobić, gdy jesteśmy na drodze bez chodnika lub przychodzimy na przystanek.

17.09 (WTOREK)

Światła, które mówią nam co robić
Piesi, rowerzyści, kierowcy samochodów – wszyscy uczestniczą w ruchu drogowym. Każdego z nich obowiązują określone przepisy. Bardzo ważna w nich jest sygnalizacja świetlna, którą dziś omówimy. Sprawdzimy również, gdzie na obrazku obiekty są przed, za, pod i nad innymi oraz w którą stronę powinny się udać.
Dziś o godzinie 08.20 jedziemy autobusem do kina na projekcję bajek z okazji Festiwalu Filmowego w Gdyni. Tego dnia wyjątkowo śniadanie będzie o godzinie 08.00. 

18.09 (ŚRODA)

Każdy chciały być kierowcą
Wiemy już, jakie światła mówią o tym, że możemy jechać, a także jak przechodzi się przez jezdnię. Dziś poznamy pierwsze, najbardziej charakterystyczne znaki drogowe i dowiemy się, jakiego rodzaju są.

19.09 (CZWARTEK)

Koliste znaki
Koło jest jedną z podstawowych figur geometrycznych. Poznamy dziś koliste znaki drogowe i dowiemy się, co oznaczają niektóre z nich. Stworzymy też autko, skupiając się na jego kołach.
Grupa Starszaków i Zerówki wybierze się na wycieczkę do Straży Pożarnej. Odbędą się tam zajęcia zorganizowane dla naszych przedszkolaków w Sali Ognik. Wychodzimy z przedszkola ok godz. 9.20. Prosimy o przygotowanie plecaczków z drugim śniadaniem.

20.09 (PIĄTEK)

Potrafię wezwać pomoc
„Już jedzie na sygnale karetka pogotowia, a w środku siedzi dzielna ekipa ratunkowa” – tak śpiewaliśmy minionego lata. Przypomnimy dziś numery alarmowe i sposób rozmowy z dyspozytorem. Powiemy również o tym, gdzie poruszać się rowerem i jak reagować na wypadki.
Dzisiaj w naszym przedszkolu będziemy obchodzić Światowy Dzień Przedszkolaka. Z tej okazji odbędzie się wyjątkowy bal: potańczymy, pośpiewamy i spędzimy czas na wspólnej zabawie. Zaczynamy około godziny 10.00.

Wiersz tygodnia:

W. Chotomska – Gdy zamierzasz przejść ulicę

Na chodniku przystań bokiem.
Popatrz w lewo bystrym wzrokiem.
Skieruj w prawo wzrok sokoli.
Znów na lewo spójrz powoli.
Jezdnia wolna – więc swobodnie
mogą przez nią przejść przechodnie.

Każdy uczeń, nawet mały,
zna na pamięć te sygnały
i odróżnia na ulicach
wszystkie znaki na tablicach.

Tydzień IV – Idzie jesień, plony niesie

Rozpoczyna się jesień, pora ją przywitać! Poznać jej dary, wykorzystać kolory oraz określić jej charakterystyczną pogodę. Jako przedszkolni badacze przyrody rozpoznamy niektóre gatunki drzew i nauczymy się tworzyć zwierzęta z kasztanów i żołędzi.

23.09 (PONIEDZIAŁEK)

Barwna jesień
Podzielimy barwy na zimne i ciepłe, połączymy je tworząc nowe i wykorzystamy naszą wiedzę do naśladownictwa kolorów jesiennych liści. Wybierzemy się na spacer w poszukiwaniu pięknych jesiennych liści i określimy, z jakich drzew spadły.
Tego dnia grupy Maluszków Maxi, Starszaków i Zerówki wybiorą się do pobliskiego lasu na jesienny spacer. Poszukamy pierwszych oznak jesieni.

24.09 (WTOREK)

Jak zmienia się otoczenie jesienią?
Kolorowa jesień jest najbardziej rozpoznawalna po liściach, lecz ma również inne cechy charakterystyczne. Spróbujemy zebrać ich jak najwięcej na jesiennym plakacie. Sprawdzimy również, co można wykonać z liści.
Prosimy o przyniesienie jesiennych liści.

25.09 (ŚRODA)

Jadalny czy nie?
Jesień kojarzy nam się z grzybami. Poznamy zasady zachowania się na grzybobraniu, dowiemy się jak czytać atlas grzybów i odegramy scenki z wycieczki po lesie. Wykonamy swojego grzyba.

26.09 (CZWARTEK)

Badacze jesiennej przyrody
Dziś wejdziemy w ekscytujący świat doświadczeń. Sprawdzimy, jak wygląda liść w środku, jakie drzewo iglaste zrzuca igły na zimę i jak rozpoznać podstawowe szyszki. Stworzymy rytm z liści.
„Ma długie uszy, futerko puszyste. Ze smakiem chrupie sałaty listek”- Dzisiejszego dnia w naszym przedszkolu będziemy obchodzić Światowy Dzień Królika. Tego dnia poznamy wiele ciekawostek związanym z tym zwierzątkiem oraz wykonamy własne króliczki. Prosimy również, aby dzieci zabrały z domu swoje króliczki, bądź książki o królikowej tematyce.

27.09 (PIĄTEK)

Tworzymy ludziki i zwierzątka
Konstruktorzy – zapałki w dłoń! Z kasztanów i żołędzi powstaną dziś niezwykłe formy. Przeliczymy dary jesieni i sprawdzimy, gdzie ukryły się błędy w liczeniu.

Wiersz tygodnia:

,,Co zrobię z kasztanami?” Hanna Zdzitowiecka

Z tych trzech będą grzybki. Ładnie je wygładzę,
w kępkę mchu zieloną, jak w lesie posadzę.
Nad czwartym kasztankiem potrudzę się chwilę
i zrobię dla mamy koszyczek do szpilek.
Piątemu dam rączki i nóżki z patyka.
Będę miał zgrabnego kasztanka-ludzika.

TYDZIEŃ V – Jesień w sadzie i ogrodzie

W ciągu następnego tygodnia dowiemy się, które plony jesieni można jeść, jak one wyglądają i jak przebiega proces ich wzrostu. Dowiemy się, jakie są zwyczaje niektórych zwierząt oraz czy jeż nosi na igłach jabłka. Spróbujemy przetworów i dowiemy się, jakie są ich wartości odżywcze.

30.09 (PONIEDZIAŁEK)

Osa w sadzie
Tydzień rozpoczniemy od wędrówki po sadzie. Sprawdzimy, jakie owoce rosną jesienią i ułożymy puzzle z ich symbolami. Spróbujemy dopasować nazwę do owocu.
Dzisiejszego dnia czeka nas edukacja przyrodnicza na żywo. W naszym przedszkolu gościć będziemy ornitologów, którzy przywiozą ze sobą piękne ptaki. Więcej informacji zostanie przekazanych drogą mailową.

01.10 (WTOREK)

Wyprawa do domku jeża
Jesień to dobry czas na poznanie jeża, pszczoły i wiewiórki. Poznamy domy tych zwierząt i ich zwyczaje żywieniowe. Zrobimy pyszną owocową sałatkę.

02.10 (ŚRODA)

Zagadki owocowe
Dzisiejszy dzień spędzimy na zabawach z owocami z wykorzystaniem zmysłów. Nazwiemy drzewa owocowe. Nazwiemy zdaniami obrazki oraz przeliczymy wyrazy w tych zdaniach. Spróbujemy również odnaleźć w nich nazwy owoców.

03.10 (CZWARTEK)

Kupujemy warzywa na targu
Dowiemy się dziś, jakie warzywa najlepiej kupować jesienią na targu. Poznamy również sytuację kupowania przedmiotów za monety.
W dniu dzisiejszym wyruszymy na spacer do pobliskiego parku, aby zobaczyć krajobraz jesiennego parku.
Prosimy o przyniesienie ilustracji przedstawiającej jesienny park.

04.10 (PIĄTEK)

Zaglądamy do spiżarni
Przetwory kojarzą nam się z domem i piwnicą. Dziś spróbujemy niektórych przetworów i dowiemy się, jak robi się ciasto z rabarbarem.
W naszym przedszkolu obchodzimy dziś Dzień Uśmiechu.

Piosenka tygodnia: