KWIECIEŃ:

W tym miesiącu przywitamy nowy wiosenny miesiąc – kwiecień, zaczynając od Świąt Wielkanocnych.  Dowiemy się, jakie są zwyczaje i tradycje związane z tym świętem w Polsce oraz w innych krajach na świecie. Następnie rozpoczniemy projekt „Zwierzęta”. Poznamy gromady zwierząt, poznając ich budowę, styl życia, odżywiania, rodzaje oraz nazewnictwo, a także ogólną charakterystykę danej gromady. Nasz projekt rozpoczniemy od wycieczki  na zajęcia edukacyjne w Akwarium w Gdyni. W ostatnim tygodniu miesiąca porozmawiamy o kwietniowej pogodzie oraz o tym, w jaki sposób zmienia się nasze otoczenie. Sprawdzimy, jakie zwierzęta budzą się na wiosnę.

 

TYDZIEŃ I  WIELKANOC (03 – 07.04)

 

Wielkimi krokami zbliża się Wielkanoc, dlatego przedszkolaki dowiedzą się, czego i kogo dotyczą te święta oraz co je charakteryzuje. Jednym z atrybutów wielkanocny są pisanki. Dowiemy się co to są i jak one wyglądają. W tym tygodniu porozmawiamy o budowie jajka i stworzymy własne pisanki. Wykonamy kilka interesujących eksperymentów z jajkiem. Omówimy tradycje wielkanocne w Polsce oraz w innych krajach i spróbujemy znaleźć łączące je podobieństwa. Charakterystycznym elementem Wielkanocy jest kurczaczek. Z tego względu poznamy cykl życia kury, jej budowę, sposób odżywiania i nazewnictwo członków jej rodziny.  Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie: „Co było pierwsze? Kura czy jajko?”. Wspólnie szukać będziemy wielkanocnych koszyczków, ukrytych w naszym przedszkolu i ogródku.

 

04.04 – Dzień Marchewki

W tym wyjątkowym dniu, dowiemy się gdzie rośnie marchewka oraz czy wszystkie marchewki są takie same, a może różnią się kolorem. Wspólnie zamienimy się w małych kucharzy i zrobimy pyszne babeczki marchewkowe.

 

Piosenka tygodnia:

 

TYDZIEŃ II  i III ZWIERZĘTA (11.04 – 21.04)

Drugi i trzeci tydzień kwietnia to projekt „Zwierzęta”.  Już w pierwszym dniu naszego projektu wybierzemy się na zajęcia edukacyjne do Akwarium w Gdyni. Odpowiemy sobie na pytania: Co to są zwierzęta? Jakie znamy zwierzęta, czy wszystkie są takie same, czym się różnią i gdzie mieszkają?  W każdym kolejnym dniu, poznamy pięć gromad kręgowców. Każdego dnia omawiać będziemy jedną z nich, zwracając uwagę na budowę przedstawiciela danej gromady, cykl życia, sposób odżywiania oraz ogólną charakterystykę. Spośród każdej gromady przedszkolaki wybiorą po jednym kręgowcu, którego wykonają wybraną przez nauczyciela techniką plastyczną.  Gromady kręgowców omawiać będziemy w następującej kolejności: ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki. Nie zabraknie interesujących ciekawostek oraz gier dydaktycznych związanych z omawianym tematem. Poznamy nazewnictwo wybranych gatunków zwierząt oraz ich dzieci. Będziemy klasyfikować i segregować gatunki zwierząt ze względu na styl ich życia. Metodą burzy mózgów ustalimy jakie działania człowieka szkodzą zwierzętom i jakie są skutki tych negatywnych działań. Porozmawiamy, w jaki sposób możemy chronić gatunki zagrożone. Na tej podstawie stworzymy plakat nawołujący do dbania o środowisko i zwierzęta.

Pod koniec projektu, starszaki uzupełnią kartę pracy, polegającą na przyporządkowaniu kręgowców do odpowiedniej gromady, w celu utrwalenia zdobytej wiedzy.

 

11.04 – Wycieczka do Akwarium w Gdyni

O godzinie 9.00 wyruszamy na wycieczkę do Akwarium w Gdyni. Wszystkie dzieci, które jedzą śniadanko w przedszkolu zapraszamy do godziny 8.30. Następnie o godzinie 9.00 wyruszamy do Akwarium w Gdyni. Zajęcia edukacyjne w Akwarium rozpoczynają się o godzinie 10.00. Planujemy powrót do przedszkola ok. godziny 12.30. Tego dnia, dzieci zjedzą zupę, zaraz po powrocie z wycieczki.  Prosimy, aby tego dnia dzieci zabrały z sobą do przedszkola plecaczki z wodą oraz II śniadaniem.

 

11.04 – Dzień Rodzeństwa

W tym wyjątkowym dniu porozmawiamy o rodzeństwie. Dowiemy się, czy w naszym przedszkolu są rodzeństwa. Przyjrzymy się rodzeństwom i będziemy szukać ich podobieństw.

 

17.04 – Wizyta Kucyka

 W związku ze zbliżającym się świętem koni, nasze przedszkole odwiedzi Kucyk.  To będzie wyjątkowy dzień. Dzieci będą miały okazję pojeździć na kucyku oraz poznać jego podstawowe zasady pielęgnacji. Zajęcia odbędą się w poszczególnych grupach na placu zabaw.

 

21.04 – Dzień Ziemi

W tym dniu przedszkolaki poszerzą swoją wiedzę z zakresie ochrony środowiska. Czas żeby przypomnieć sobie teorię i zamienić  ją w praktykę! Dzieci zaopatrzone w wszelkie środki bezpieczeństwa i worki będą budowały swoją własną świadomość dbania o najbliższe otoczenie.

 

Piosenka projektu:

 

TYDZIEŃ IV KWIECIEŃ – PLECIEŃ (24.04 – 28.04)

Kwiecień to miesiąc, w którym pomimo coraz cieplejszych dni i przebudzającej się przyrody nadal nie możemy obejść się bez ciepłej kurtki. Dlaczego?  Odpowiedzią na to pytanie jest polskie ludowe przysłowie: Kwiecień, plecień, bo przeplata, trochę zimy, trochę lata. Grupa starszaków, dowie się, co oznacza to zdanie i czym właściwie jest przysłowie. Dzieci scharakteryzują miesiąc kwiecień wykonując mapę myśli. Z pewnością nie zabraknie na nich kolorowych kwiatów i zielonych drzew, które również będą tematem naszych zajęć w tym tygodniu. Spróbujemy rozszyfrować wyraz kwiecień i stworzymy pracę plastyczną, którą przedszkolaki uznają za adekwatną do tego słowa. Kwiaty i ich zielone liście to nieodłączny element kwietnia, dlatego grupa starszaków pozna ich budowę, rodzaje, kształty oraz funkcje.  W omawianym miesiącu pojawia się coraz więcej motyli, jest to dobra okazja, aby przedszkolaki poznały cykl życia tego owada oraz nowe nazwy barw, które można dostrzec na jego skrzydłach np. bordowy, turkusowy, amarantowy. Wybierając ulubione kolory dzieci wykonają motyla z dostępnych materiałów.

 

24.04 – Dzień Książki

W tym wyjątkowym dniu porozmawiamy o książkach. Dowiemy się, jak one powstają, czym jest wydawnictwo i księgarnia. Wspólnie stworzymy naszą pierwszą książeczkę.

 

26.04 – Wycieczka do Biblioteki

O godzinie 9.30 wyruszamy z przedszkola na zajęcia biblioteczne do Biblioteki na Kamiennej Górze.

 

28.04 – Ogólnopolski Dzień Konia

W naszym przedszkolu jest wielu miłośników tych pięknych i szlachetnych zwierząt. Omówimy ich wygląd zewnętrzny, umaszczenia, chody, pożywienie oraz funkcje, jakie pełnią w życiu ludzi. Uwieńczeniem tego dnia będzie grupowe wykonanie pracy plastycznej.