MAJ

W pierwszym tygodniu maja porozmawiamy o naszej ojczyźnie oraz omówimy polskie symbole narodowe.  Porozmawiamy o miejscowości, w której mieszkamy i poznamy wiele ciekawostek związanych z Gdynią. Następnie czeka na nas projekt pt. „Książka”. Metoda projektu będzie nam towarzyszyć przez kolejne dwa tygodnie maja. Ustalimy, jakie są ulubione książki przedszkolaków oraz poznamy proces ich powstawania. Odwiedzimy bibliotekę, składając życzenia z okazji dnia Bibliotekarza. Dowiemy się, czym różni się biblioteka od księgarni oraz co to jest wydawnictwo. W czwartym tygodniu maja porozmawiamy o naszych rodzinach oraz omówimy nazwy członków rodziny, których przedszkolaki dotąd nie znały. Czwarty tydzień maja będzie wyjątkowy, ponieważ 26.05 obchodzić będziemy Dzień Mamy, ale już dziś możemy wszystkie nasze mamy zaprosić na wspólne świętowanie we wtorek 23 maja.  Na zakończenie miesiąca przeniesiemy się w świat marzeń, który pozwoli nam na stworzenie niepowtarzalnego pokazu mody.

 

 

TYDZIEŃ I Symbole narodowe ( 1.05 – 05.05)

 

Maj rozpoczniemy od poznania dwuznaku „rz”. Wyodrębnimy wyraz podstawowy „rzeka” przy okazji dowiadując się jaka jest najdłuższa rzeka w Polsce. Dzieci nauczą się zapisywać „rz” zgodnie z poznanym wzorem oraz dowiedzą się, że dwuznak „rz” to jedna głoska, ale dwie litery. Spróbujemy znaleźć jak najwięcej wyrazów zaczynających się poznanym dwuznakiem. Podzielimy te wyrazy na sylaby i na głoski. Dzieci wysłuchają również rymowanki i spróbują policzyć ile razy usłyszeli w niej głoskę „rz”

 

W pierwszym tygodniu maja weźmiemy pod lupę Gdynię. Dokładnie omówimy charakterystykę tego miasta oraz warte do odwiedzenia miejsca. Ustalimy, z czym najbardziej przedszkolakom kojarzy się ich miejscowość i na tej podstawie wykonamy pracę plastyczną. Zerówka utrwali adres swojego zamieszkania tworząc listy do rodziców, które następne zostaną przez nich samodzielnie nadane na poczcie. Wspólnie wykonamy mapę fragmentu Gdyni i zaznaczymy na niej miejsca, w których mieszkają dzieci z naszej grupy. Przedszkolaki dowiedzą się, które miasto jest stolicą Polski i co się z tym wiąże. Przypomnimy sobie również, jakie mamy symbole narodowe. Wykonamy pracę plastyczną pt. „Flaga Polski” za pomocą pomalowanych na odpowiednie kolory drewnianych patyczków. Na mapie Polski odnajdziemy góry, morze, rzeki i szczyty. Dzięki ilustracjom starszaki dowiedzą się, z czego słynie nasza ojczyzna, a jedna z przedstawionych ilustracji będzie podstawą do stworzenia pracy plastycznej. Na koniec tygodnia dzieci dowiedzą się, co oznacza pojęcie legenda i wysłuchają dwóch polskich legend.

Wiersz tygodnia:

„Znak” – Maria Łaszczuk

 

Czy wiesz, jaki to znak:

W czerwonym polu Biały ptak?
– Wiem – odpowiedział Jędrek mały
– To jest znak Polski:
Orzeł Biały.

 

TYDZIEŃ II i III Projekt „KSIĄŻKA” (8.05 – 19.05)

 

W drugim i trzecim tygodniu maja grupa zerówki pozna dwuznaki „cz” oraz „sz”. Wyodrębnimy wyrazy podstawowe „czas” i „szop”. Dokonamy analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej tych wyrazów. Odszukamy wyrazy zawierające poznane dwuznaki w nagłosie, śródgłosie i wygłosie. Dzieci nauczą się rymowanek, w których główną rolę odgrywają poznane dwuznaki.

 

W drugim i trzecim tygodniu maja będziemy pracować metodą projektów. Projekt tych tygodni to „książka”. Podczas projektu, dowiemy się wszystkiego co wiąże się z książkami. Poznamy jakie są rodzaje książek, porównamy je pod względem wyglądu oraz treści. Sprawdzimy, co to jest encyklopedia, książka kucharska, przewodnik oraz literatura. Zapoznając się z przyniesionymi przez nauczyciela książkami spróbujemy  przyporządkować je do odpowiedniej kategorii. Wchodząc do świata książek, ustalimy kim jest bohater książki, a następnie odnajdziemy go w ulubionych książkach przyniesionych przez dzieci do przedszkola. Dlatego zachęcamy wszystkie dzieci do przynoszenia książek na zajęcia programowe. Metodą burzy mózgów ustalimy, jakie są zasady dbania o książki i na podstawie tych ustaleń stworzymy plakat. Przedszkolaki poznają również budowę książki oraz proces jej powstawania. Dowiemy się, kim jest autor, co to jest wydawnictwo, kto tworzy ilustracje do naszych książek oraz co dzieje się w drukarni. Podczas metody projektu sprawdzimy jaka jest różnica pomiędzy biblioteką i księgarnią. Dowiemy się, gdzie znajduje się największa biblioteka świata,  a także przyjrzymy się bliżej zawodowi bibliotekarza. Na zakończenie projektu zamienimy się w autorów oraz ilustratorów tworząc naszą wspólną książkę pt. „Jak powstaje miód?”.

 

9.05 Dzień Bibliotekarza – W tym wyjątkowym dniu porozmawiamy o zawodzie bibliotekarza.  Wspólnie stworzymy kartkę z życzeniami z okazji dnia bibliotekarza i zaniesiemy ją do najbliższej biblioteki.

19.05 – Dzień Pszczoły i zakończenie projektu Książka –  Dziś porozmawiamy o pszczole, poznamy cykl rozwoju pszczoły i jej budowę. Dowiemy się, jaka jest hierarchia w ulu, a na zakończenie projektu stworzymy książkę pt.  „Jak powstaje miód?”

 

Piosenka tygodnia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TYDZIEŃ IV Cudowni rodzice (22 – 26.05)

W czwartym tygodniu maja zerówka pozna dwuznak „dz”, Ponownie wyodrębnimy wyraz podstawowy „dzbanek”. Zwrócimy uwagę na to, że dwuznak „dz” to dwie litery, ale jedna głoska. Dokonamy analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej podanego wyrazu. Znajdziemy inne wyrazy, w których występuje poznany dwuznak.

Czwarty tydzień maja poświęcimy rodzinie. Zwrócimy uwagę na to, że mamy różne rodziny i omówimy te różnice. Spróbujemy też odpowiedzieć sobie na pytanie, co wspólnego mają nasze rodziny pomimo tego, że każda z nich jest inna.  Wyjaśnimy, co to znaczy mieć rodzeństwo i ustalimy kto z nas ma brata lub siostrę. Przedszkolaki opowiedzą, jak nazywają się Mama i Tata każdego z nich. Dowiemy się,  jak wyglądają nasi rodzice,  co lubią robić oraz w jaki sposób spędzają wspólnie czas. Starszaki wykonają prace plastyczną pt. „Moja Rodzina”. Omówimy również nazwy pozostałych członków rodziny: wujka, ciocię, stryja, stryjenkę, pradziadka, bratanka, kuzyna, siostrzeńca itd. Podczas burzy mózgów spróbujemy wyłonić najczęściej powtarzające się uczucia, które nam towarzyszą, gdy jesteśmy ze swoją rodziną.

 

Piosenka tygodnia:

 

 

 

 

 

 

 

 

23.05 – Dzień Mamy – W naszym przedszkolu wyjątkowe święto – Dzień Mamy. Zapraszamy wszystkie mamy do naszego przedszkola na wspólne świętowanie.

 

V tydzień Dziecięce marzenia (29.05 – 02.06)

 

Ostatni tydzień obfitował będzie w opowieści naszych starszaków o swoich marzeniach. Za pomocą burzy mózgów spróbujemy ustalić, czym są marzenia oraz czy każdy je ma. Dowiemy się,  czy wszystkie dzieci na świecie mają takie same marzenia, sprawdzimy czym one się różnią. Za pomocą chusty animacyjnej przeprowadzimy ćwiczenie wyobraźni. Wykonamy również prace plastyczną pt. „Moje marzenie”, podczas której dzieci przeleją na kartkę, to o czym marzą. Dzieci zastanowią się nad swoim wymarzonym zawodem. Następnie każdy z wymienionych zawodów omówimy i przedstawimy w pracy plastycznej.  Pierwszego dnia czerwca obchodzić będziemy dzień dziecka, najbardziej wyczekiwany dzień przez wszystkie dzieci. Pod koniec tygodnia dzieci z grupy starszaków i zerówki zorganizują pokaz mody marzeń, gdzie każde z dzieci zaprezentuje strój zainspirowany ich marzeniem.

 

30.05 – Dzień Soku – Wybierzemy się na spacer do pobliskiego warzywniaka, gdzie kupimy ulubione owoce, a następnie zrobimy swoje ulubione zdrowe soki.

 

01.06 – Dzień Dziecka – W naszym przedszkolu najbardziej wyczekiwany dzień w roku przez dzieci, dzień dziecka. W dniu dzisiejszym czeka nas wiele atrakcji  i niespodzianek związanych z tym dniem.

 

Wiersz tygodnia:

Hanna Niewiadomska – „Marzenia”

 

Dzieci lubią mieć marzenia,

Chcą, by były do spełnienia.

Każde w głowie ma guziczek,

Taki mały żółty pstryczek,

Co im świat piękniejszym czyni,

Od Krakowa aż do Gdyni.

Krzysio chciałby być pilotem.

Pstryk – już lata samolotem.

Ewa chce lekarzem zostać.

Pstryk – już w białym kitlu postać.

Kosmonautą chce być Jurek.

Pstryk – i pędzi w kosmos, w górę.

Lecz są również takie dzieci,

Którym słońce słabiej świeci.

Jacek, co ma chorą nogę,

Chciałby dosiąść hulajnogę.

Julia, która słuch ma słaby,

Chce usłyszeć szelest trawy.

Ale wszystkie ich marzenia,

Są z tym pstryczkiem do spełnienia.

No, więc śmiało, przekręć pstryczek,

A nuż właśnie dziś guziczek

W świat twych marzeń cię zabierze – Będziesz zdrowy bohaterze!