Marzec w naszej grupie będzie miesiącem, w którym czeka na nas pięć tematów: W marcu jak w garncu, zawody świata, wiosna idzie przez świat, dzieci świata oraz zagrożone gatunki.  Nie zabraknie również  świąt, które będziemy wspólnie ze starszakami świętowali. Dzień kobiet, pandy (zwany również przez dzieci „Pandzią” 😊 , a także wody. Powitamy również nadejście nowej pory roku jaką jest wiosna. Już przed jej przyjściem będziemy wyszukiwali pierwszych oznak wiosny.

Tydzień I  W marcu jak w garncu  (27.02 – 03.03)

Już na początku pierwszego tygodnia czeka na nas rebus. Dowiemy się, co oznacza hasło tego rebusu. Dowiemy się, jaka najczęściej pogoda jest w marcu oraz jak, powinniśmy dostosować do niej nasz ubiór. Za pomocą kostek lodu zaobserwujemy, co dzieje się z naszym bałwanem, gdy na dworze zaczyna być ciepło. Dowiemy się, czym są wiosenne roztopy i jak zmienia się pogoda za oknem. Wysłuchamy opowiadania o bałwanku,  który szukał wiosny. Odpowiemy sobie na pytanie, czy już widzimy, jakieś zmiany w naszym otoczeniu na placu zabaw bądź też w parku. Poznamy pierwsze wiosenne kwiaty oraz poznamy budowę kwiatka, wyróżniając: słupek, pręciki, płatki oraz kielich.

27.02 – Dzień Niedźwiedzia Polarnego

Tego dnia porozmawiamy o zwierzęciu, który budzi ludzką sympatię, ze względu na to, że jest bielutki, puchaty, a jego pysk wygląda na uśmiechnięty. Dowiemy się, gdzie mieszka i jak żyje. Stworzymy portrety naszych niedźwiedzi polarnych. Zagramy w grę ruchową pt. „Na krze lodu”.

Wiersz  tygodnia:

W marcu

Raz śnieg pada,
a raz deszczyk.
Na jeziorze
lód już trzeszczy.

Błękit nieba
lśni w kałuży,
bałwan w słońcu
oczy mruży.

– Koniec zimy.
Przerwa.
Dzwonek.
– To nie dzwonek,
to skowronek!
(I. Suchorzewska)

 

Tydzień  II Zawody świata  (06.03-10.03)

W tym tygodniu czeka nas zabawa w sklep, dzięki której poznamy nazwy sklepów, jak i osoby, które tam pracują. Dowiemy się, jak nazywają się osoby pracujące w szpitalu, jaka jest ich funkcja i jak ważne są takie osoby w naszym życiu. Za pomocą ilustracji dopasujemy zawód wykonywany do danego miejsca pracy. Sprawdzimy, czy każdy zawód jest wyjątkowy i ważny dla każdego. Przeczytamy wiersz Juliana Tuwima pt.: „Wszyscy dla wszystkich”.  Przypomnimy sobie numery alarmowe, które warto znać oraz są niezbędne do uratowania komuś życia. Odpowiemy sobie na zagadki związane z ratowaniem życia.  Na koniec tygodnia każdy starszak będzie mógł powiedzieć o swoim wymarzonym zawodzie, po czym przeleje swoje myśli na kartkę papieru.

08.03– dzień kobiet

Jak wiemy to bardzo  wyjątkowy dzień w roku. Wtedy swoje święto obchodzą wszystkie kobiety, zarówno te duże, jak i te małe. W tym szczególnym dniu poznamy historię mody kobiet, zaczynając od prehistorii poprzez średniowiecze, aż po teraźniejszość. Przeczytamy krótkie opowiadanie o wielkich Polkach, które wpisały się w historię naszego świata.

Wiersz  tygodnia:

W marcu

Raz śnieg pada,
a raz deszczyk.
Na jeziorze
lód już trzeszczy.

Błękit nieba
lśni w kałuży,
bałwan w słońcu
oczy mruży.

– Koniec zimy.
Przerwa.
Dzwonek.
– To nie dzwonek,
to skowronek!
(I. Suchorzewska)

Tydzień  III Dzieci świata  (13.03- 17.03)

W tym tygodniu porozmawiamy o dzieciach z różnych stron świata, o tym, czym się różnimy i z czego te różnice wynikają. Sprawdzimy, jak żyją dzieci mieszkające na innych kontynentach. Dowiemy się, jak nazywają się ich domy i czy są podobne do naszych.  Poznamy ich zwyczaje, potrawy, sposoby ubierania się, powiemy, czym zajmują się na co dzień.

16.02– dzień Pandy

Z tej okazji dzieci ubiorą się w biało czarne stroje, stworzymy maski z wizerunkiem pandy, a także, dowiemy się wiele ciekawych informacji związanych z tymi zwierzętami.

Piosenka tygodnia:

Tydzień  IV Wiosna idzie przez świat  (20.03-24.03)

Wiemy, że małymi kroczkami zbliża się do nas wiosna, dlatego stworzymy jeden wspólny plakat z oznakami, które zaserwowaliśmy podczas przedszkolnych spacerów. Opowiemy sobie o ptakach, które przylatują do nas na wiosnę, a odlatują na zimę. Dowiemy się również, jak nazywają się ptaki, które zostają z nami przez cały rok.  Wykonamy pracę plastyczną związaną z bocianem. Ukryte u nas w sali ilustracje związane z wiosną,  postaramy się odszukać za pomocą zabawy w ciepło – zimo. W tym tygodniu, będziemy poznawać wiele ciekawostek na temat wiosny i wiosennych zwierząt, które możemy spotkać na łące. Poznamy cykl życia niektórych owadów. Zaczniemy również przygotowania do powitania pierwszego dnia wiosny. Na zakończenie tygodnia czekać będzie nas dużo zagadek związanych z wiosną i odchodzącą zimą.

20.03– dzień Wróbla

Z tej okazji nasze przedszkolaki, dowiedzą się ciekawych informacji na temat tego ptaka. Dowiemy się, jakie ptaki zostają z nami przez cały rok, jakie wracają do nas po zimie, a jakie odlatują.  Wspólnie wykonamy pracę plastyczną. 

21.03– pierwszy dzień Wiosny

Z tej okazji przygotujemy dużo kolorowych kwiatków, które przykleimy na nasze ubranie. Będzie czekało nas wiele wiosennych zabaw, wiosennej matematyki i wiosenne kalambury.

22.03– dzień Wody

Z tej okazji opowiemy sobie, jak ważna jest woda w naszym życiu. Tego dnia porozmawiamy o obiegu wody w przyrodzie, o tym, jak ważna jest dla naszego życia. Powiemy sobie, jak wykorzystujemy wodę w codziennym życiu i poznamy sposoby na zmniejszenie zużycia wody, tak aby zadbać o naszą planetę.

Piosenka tygodnia:

 

 

Tydzień  V Gatunki zagrożone    (27.03-31.03)

W tym tygodniu porozmawiamy o zwierzętach i ich zagrożonych gatunkach. Na początku omówimy sobie pojęcie klimatu. Potem wyjaśnimy pojęcie „zagrożony” i „pod ochroną”. Poszukamy zagrożonych gatunków zwierząt i powiemy sobie, jak możemy pomóc w tym, aby przetrwały. Poznamy wiele ciekawostek o zwierzętach i wykonamy prace plastyczne.

 

Wiersz tygodnia:

Biedroneczka

Biadoliła biedroneczka
„Gdzieś mi spadła ma kropeczka!
Zawsze siedem kropek miałam,
i mniej nigdy mieć nie chciałam…”

Szuka w trawie i w kałuży
drepcze wszędzie, aż się kurzy.
Jest! Znalazła się kropeczka!
Skryła się pod skrzydełeczka!