Październik to już w pełni jesienny miesiąc. Poznamy różne warzywa które lubią jeść starszaki, oraz takie o których może jeszcze nie słyszeli. W tym miesiącu zadbamy również o nasze zdrowie, opowiemy sobie jak o nie dbać i jak chronić je przed infekcjami. Zaobserwujemy zmiany, które zaszły w naszym otoczeniu, kiedy na dobre zawitała do nas jesień

Tydzień I W ogrodzie warzywnym (3-7.10)

W tym tygodniu zerówka pozna literę „c” „C”. Będziemy odnajdywać wyrazy, które zawierają w sobie tą literę, określimy głoski w nagłosie, w środku i na końcu wyrazu. Pobawimy się w detektywów i spróbujemy odnaleźć naszą literę tygodnia wśród innych ukrytych w sali liter.

W pierwszym tygodniu października porozmawiamy o warzywach. Zadaniem przedszkolaków będzie odszukanie obrazków z warzywami ukrytych w sali i  pogrupowanie ich  na te które znają i na te których nie znają. Pomogą nam w tym dwa koszyczki. Pierwszy z naklejonym kciukiem w górę,  drugi z kciukiem w dół.  Dzieci dowiedzą się jak nazywają się warzywa, które trafiły do drugiego koszyczka i spróbują podzielić ich nazwy na sylaby oraz głoski. Przedszkolaki wykonają pracę plastyczną pt. „Ogród warzywny”, w którym znajdą się poznane na zajęciach warzywa. Dzieci usłyszą zagadkę, której rozwiązaniem będzie słowo ziemniak. Każdy przedszkolak będzie mógł dotknąć i powąchać to znane warzywo oraz zobaczyć jak wygląda po przekrojeniu. Dowiemy się jak nazywany jest ziemniak w różnych regionach Polski, pomoże nam w tym mapa. Metodą burzy mózgów ustalimy, jakie potrawy można zrobić z ziemniaków, a podczas zabawy ruchowej pt. „Przepis na…”  dowiemy się jak przyrządzić frytki, kopytka i placki ziemniaczane. Przedszkolaki z zamkniętymi oczami odgadną za pomocą węchu o jakim warzywie będziemy rozmawiać. Charakterystyczny zapach cebuli na pewno im w tym pomoże. Dzieci dowiedzą się jakie są wartości odżywcze cebuli, w jaki sposób możemy ją przyrządzić i czy jest ona ważna dla naszego organizmu. Z dostępnych materiałów wykonamy pracę plastyczną pt. „Etapy wzrostu cebuli”. Porozmawiamy o ulubionych zupach dzieci i dopasujemy nazwę zupy do nazwy warzywa, z którego ona powstaje. Za pomocą pracy plastycznej dzieci przedstawią, jakie warzywa powinna zawierać ich ulubiona zupa. Przedszkolaki stworzą zbiory ze wszystkich warzyw poznanych w tym tygodniu. Dopasują ich liczbę do znaku graficznego.

03.10 – Dzień muzyki

Tego dnia porozmawiamy o naszych ulubionych piosenkach. Wysłuchamy kilku z nich i spróbujemy odgadnąć jakie instrumenty słychać w tle. Przedszkolaki zagrają na jednym z tych instrumentów, a starsze grupy stworzą swoją własną piosenkę.

05.10 – Dzień uśmiechu

dzielimy się nim każdego dnia. Śmiech to zdrowie, każdy to wie. Tego dnia każdy będzie miał zadanie, aby wprawić innych przedszkolaków w dobry nastrój i wywołać dużo uśmiechu na ich twarzy. Porozmawiamy o emocjach oraz o tym co wywołuje u nas uśmiech. Będzie również okazja do wspólnej zabawy z koleżankami i kolegami, bo to wywołuje najwięcej radości u naszych przedszkolaków.

Piosenka tygodnia:

 

Tydzień II Na jesiennym straganie (10-14.10)

Kolejną literą jaką poznamy będzie „a” „A”, Będziemy odnajdywać wyrazy, które zawierają w sobie tą literę, określimy głoski w nagłosie, w środku i na końcu wyrazu.

Jabłko to owoc, który znają wszystkie przedszkolaki. W tym tygodniu dowiemy się o nim nieco więcej. Metodą burzy mózgów ustalimy gdzie rosną te owoce i kiedy je zbieramy. Podczas zabawy „Krąży jabłuszko dookoła” wspólnie ustalimy jakie potrawy możemy z nich przyrządzić. Dzieci dowiedzą się również dlaczego jabłka są wartościowe dla naszego organizmu i jakie witaminy zawierają. Przedszkolaki wykonają pracę plastyczną związaną z omawianym owocem. Dzieci spróbują odgadnąć zagadki dotyczące warzyw i owoców, a podczas gry „Warzywo i owoc” potrenujemy umiejętność odróżniania ich. Przedszkolaki wysłuchają wiersza Jana Brzechwy pt. „Na straganie” i nauczą się go na pamięć z podziałem na rolę. Wspólnie ustalimy co to za miejsce, o którym mowa w wierszu oraz jak inaczej można powiedzieć na stragan. Przedszkolaki wykonają pacynki warzyw. Z dostępnych materiałów stworzymy przedszkolny warzywniak i zagramy rolę sprzedawcy oraz klienta. W ten sposób dzieci potrenują zwroty grzecznościowe oraz utrwalą nazewnictwo warzyw i owoców. Przedszkolaki dowiedzą się kim jest weganin, wegetarianin, frutarianin i jarosz. Wykonamy plakat przedstawiający poznane pojęcia.

10.10 – Dzień owsianki

wyjaśnimy przedszkolakom dlaczego warto jeść owsiankę i jakie ma nasz organizm z niej korzyści. Z tej okazji jedenastego października wspólnie przygotujemy naszą owsiankę którą , później skosztujemy.

14.10 – dzień mycia rąk

tego dnia porozmawiamy o tym, dlaczego powinniśmy myć ręce oraz o poprawnym sposobie ich mycia. Każda z grup wykona filmik instruktażowy dla innej grupy o poprawnym sposobie mycia rak, a na koniec wszyscy wspólnie obejrzymy nagrane przez nas filmiki.

 

Tydzień III Parki i lasy (17-21.10)

Przyszła kolej na literę „d, D”. Ponownie będziemy wymieniać wyrazy rozpoczynające się na literę „d” oraz rozpoznawać drukowaną, pisaną, wielką i mała wersję litery tygodnia. Rozwiniemy umiejętność logicznego myślenia i spostrzegawczości oraz postaramy się przeczytać sylaby i wyrazy zawierające poznane już litery.

W trzecim tygodniu października udamy się na spacer do parku i wymienimy się spostrzeżeniami na temat zmian, jakie dostrzegliśmy w otaczającym nas krajobrazie. Pozbieramy kolorowe liście i spróbujemy dopasować ich kształty do drzewa. Zwrócimy uwagę na pogodę oraz na to, jakie ubrania zakładamy wychodząc z domu. Przedszkolaki przyjrzą się jesiennej ilustracji i spróbują opisać co na niej widzą. Dzieci namalują własną wizję jesiennego parku przy dźwiękach utworu „Cztery pory roku – Jesień”  A. Vivaldiego. Porozmawiamy o drzewach znanych dzieciom oraz o tym co możemy jesienią na nich znaleźć. Z kasztanów i innych dostępnych materiałów stworzymy pracę plastyczną. Przyjrzymy się uważnie ilustracji i odszukamy leśne zwierzątka. Do każdego z nich dopasujemy nazwę i dom, w którym mieszka. Z kolorowych kartek stworzymy jeża i wykonując matematyczne zadania będziemy zmieniać ilość jego igieł.

17.10 – Dzień poczty, listonosza

Maluszki w dniu poczty i listonosza będą miały okazje poczuć się jak na poczcie. W sali powstanie okienko pocztowe, w którym dzieci nadadzą listy i własnoręcznie wykonane przesyłki, a następnie wykonają własne stemple pocztowe. Dzieci ze starszych grup przygotują własnoręczne rysunki, a następnie wyślemy je pocztą do adresatów. Prosimy rodziców o przyniesienie znaczka pocztowego oraz adresu pod który dzieci maja wysłać swoją prace.

21.10 – Dzień origami

W niedzielę jest dzień origami dlatego w piątek dowiemy się czym jest origami oraz jakie narzędzia są potrzebne aby stworzyć coś tą metodą. Każdy z nas stworzy własnego liska.

Tydzień IV W trosce o nasze zdrowie (24-28.10)  

Ostatnią literą poznaną w tym miesiącu będzie litera „g, G”. Wyszukamy wyrazy które rozpoczynają się na tą literę. Będziemy uczyć się dzielenia wyrazu na sylaby i układanie odpowiedniej ilości białych kartoników (ile sylab tyle kartoników ułożonych w szeregu). Każdy przedszkolak zaprezentuje małą i wielką, drukowaną oraz pisaną literę „g”. Dokonamy próby czytania sylab, które zawierają wprowadzoną w tym tygodniu literę oraz poprzez zabawy utrwalające będziemy doskonalić nasze umiejętności zapamiętywania.

W ostatnim tygodniu października porozmawiamy o tym jak rozpoznać gdy ktoś jest chory. Wymienimy symptomy, jakie towarzyszą chorej osobie i wykonamy mapę myśli, na której umieścimy wskazówki jak możemy pomóc gdy ktoś zachoruje. Żeby zmniejszyć ryzyko choroby jesienią musimy zadbać o odpowiedni ubiór. Przedszkolaki wykonają dziecięcą postać z tektury i dopasują odpowiednie ubrania do panującej pogody. Wspólnie zastanowimy się co jeszcze możemy zrobić, aby nie zachorować Przypomnimy sobie również jak dbać o nasze noski kiedy mamy katar i  co należy robić, aby szybciej wyzdrowieć kiedy już zachorujemy. Dla naszego zdrowia ważne są zbilansowane posiłki dlatego wykonamy piramidę żywieniową oraz zwrócimy uwagę na to gdzie usytuowane są na niej owoce i warzywa. Zadaniem dzieci będzie porównanie obrazków przedstawiających różne zachowania związane z higieną osobistą i ustalenie, które z tych zachowań są odpowiednie. Z dostępnych materiałów przedszkolaki wykonają dłonie, a na nich znajdą się bakterie, które są na co dzień niewidoczne dla naszych oczu.

25.10 – Dzień makaronu

Tego dnia porozmawiamy o makaronie. Opowiemy o swoich ulubionych daniach, w których możemy go zjeść . Dowiemy się w jakich kształtach i kolorach możemy spotkać go na sklepowej półce , po czym przystąpimy do pracy. Za pomocą masy solnej spróbujemy stworzyć nasz wymarzony kształt, oraz kolor makaronu.

31.10 – Dzień Dynii

Tego dnia dzieci mogą przyjść do przedszkola ubrane na pomarańczowo. Poznany budowę Dynii,  jak również danie, które można z nie przyrządzić. Będziemy wydrążać z dyń różne śmieszne buźki i suszyć pestki. 

Piosenka tygodnia: