CZERWIEC:

W czerwcu przedszkolaki wezmą udział w projekcie „Mrówka” oraz w projekcie „Środki transportu”. Porozmawiamy o lecie oraz o miejscach, w których można spędzać wakacje. Ustalimy, jakimi środkami transportu możemy podróżować i przyporządkujemy je do trzech kategorii. Poruszymy także temat bezpieczeństwa podczas zabawy i w trakcie wakacji.

Miesiąc czerwiec to czas, w którym wspominać będziemy cały rok przedszkolny. Opowiemy o tym co się działo w naszym przedszkolu. Czego się dowiedzieliśmy, co poznaliśmy, o jaką wiedzę jesteśmy bogatsi. Spojrzymy tez na ludzi i przedmioty nas otaczające. Czy przez ten rok coś się zmieniło w naszej grupie, czy doszły do nas nowe przedszkolaki, czy też ktoś musiał się z nami pożegnać. Zastanowimy się również nad tym co najbardziej zapamiętaliśmy i co chcielibyśmy przeżyć raz jeszcze. Będzie to czas na nasze uroczyste zakończenie roku przedszkolnego i wręczenie dyplomów.

 

TYDZIEŃ I ( 05 – 09. 06) Projekt „Mrówka”

W pierwszym tygodniu czerwca zgłębimy informacje dotyczące mrówek. Poznamy ich budowę oraz cykl życia, a następnie przedstawimy to w pracach plastycznych. Porozmawiamy o sposobie odżywiania omawianych owadów, poznamy budowę mrowiska, a także hierarchię panującą wśród mrówek. Stworzymy własne formikarium.

 

W pierwszym tygodniu czerwca zerówka pozna dwuznak „dż”. Wyodrębnimy wyraz podstawowy „dżem”. Zwrócimy uwagę na to, że dwuznak „dż” to dwie litery, ale jedna głoska. Dokonamy analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej podanego wyrazu. Znajdziemy inne wyrazy, w których występuje poznany dwuznak.

Wiersz tygodnia:

Choć są malutkie, to pracowite.
Ciągle wędrują po leśnych ścieżkach.
Z drobnych igiełek budują pałac,
w którym ich tysiąc naraz zamieszka.

 

TYDZIEŃ II i III (12 – 23.06) Projekt „Środki transportu”

W drugim i trzecim tygodniu czerwca porozmawiamy o wodnych, lądowych i powietrznych środkach transportu. Zadaniem dzieci będzie dopasowanie poszczególnych pojazdów do odpowiedniej kategorii i stworzenie zbiorów. W zabawie tematycznej poćwiczymy rozróżnianie kierunków jazdy. Porozmawiamy o współczesnych samochodach, zwracając między innymi uwagę na pojazdy z napędem elektrycznym oraz ustalimy, jakie funkcje ułatwiające jazdę mają nowoczesne auta. Za pomocą ilustracji dzieci dowiedzą się, jak kiedyś wyglądał transport oraz w jaki sposób wykorzystywano w tym celu zwierzęta. Przedszkolaki wezmą udział w wycieczce do Gdyńskiego Muzeum Motoryzacji, gdzie na żywo zobaczą jak wyglądały pojazdy w przeszłości. W tym tygodniu stworzymy nasze samoloty, samochody oraz statki. Poznamy wybrane znaki drogowe i utrwalimy sobie znaczenie kolorów na sygnalizacji świetlnej.

Dzieci będą mogły opowiedzieć o ciekawych miejscach w Polsce i na świecie, które miały okazję zobaczyć, znajdziemy te punkty na mapie i ustalimy, na jakim kontynencie się znajdują oraz jakim środkiem transportu można się tam dostać. Podczas rozmowy dzieci będą mogły opowiedzieć o swoich doświadczeniach związanych z podróżą. Z dostępnych materiałów dzieci wykonają torbę podróżną, w  której umieszczą najpotrzebniejsze ich zdaniem rzeczy. Dokonamy charakterystyki miejsc takich jak, morze, góry i las.  Przedszkolaki dowiedzą się jakie góry mamy w Polsce oraz jak nazywa się morze do którego nasz kraj ma dostęp.

W tym tygodniu zerówka pozna dwuznak „dź”, Ponownie wyodrębnimy wyraz podstawowy „dźwig”. Dokonamy analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej podanego wyrazu. Znajdziemy inne wyrazy, w których występuje poznany dwuznak.

 

15.06 –  Dzień Wiatru – dzisiejszy dzień  pod hasłem „dmuchawce, latawce, wiatr”. Stworzymy samodzielnie samoloty za pomocą metody orgiami, a następnie będziemy je puszczać w ogrodzie.

22.06 – Pierwszy Dzień Lata – dzisiaj wybierzemy się na małą wycieczkę. Zabierzemy ze sobą łopatki, foremki i wiaderka i pójdziemy na plażę budować zamki z piasku.

 

Wiersz tygodnia: „Kto najszybszy? Kto najważniejszy?”

 

W pokoju na półce między zabawkami

Rozpycha się wielki samolot skrzydłami.

– Ja jestem najszybszy, ja latam po niebie!

Dlatego najwięcej miejsca chcę dla siebie!

Odezwał się z kąta mały samochodzik :

– O co jest ta sprzeczka ? Czy ci o to chodzi,

że latasz w powietrzu? My jeździmy drogą,

tam gdzie samoloty dolecieć nie mogą!

– Ja także dość szybko mknę z pasażerami powiedział autobus i mrugnął światłami,

a statek zatrąbił:- Co mi tam przestworza,

gdy ja oceany przemierzam i morza!

Pociąg użył gwizdka :- No cóż, jestem stary,

jeżdżę wolno, ale mam najwięcej pary.

Moich 5 wagonów rzędem grzecznie stoi.

Weźcie dobry przykład z tych wagonów moich.

 

 

TYDZIEŃ IV (26-30.06) Wakacje

Ostatni tydzień czerwca rozpoczniemy od scharakteryzowania najcieplejszej pory roku. Zwrócimy uwagę na to, jak zmienia się pogoda latem oraz jakie warzywa i owoce pojawiają się o tej porze roku w Polsce. Zastanowimy się co można z nich przyrządzić i jakie witaminy w sobie mają. Stworzymy owocową pracę plastyczną. Porozmawiamy o tym,  jak ubieramy się w letnie dni oraz w jaki sposób powinniśmy chronić się przed słońcem. Z dostępnych materiałów wykonamy swoje własne okulary. Na koniec tygodnia porozmawiamy o miejscach, w których można spędzać wakacje, omówimy między innymi wypoczynek nad morzem, w górach, nad jeziorem oraz za granicą. Szczegółowo omówimy bezpieczeństwo podczas wakacyjnych zabaw. Metodą burzy mózgów stworzymy kodeks bezpiecznych wakacji. Porozmawiamy również o czasie spędzanym nad morzem i wykonamy plakat pokazujący, jakich zasad należy przestrzegać, aby uniknąć niebezpieczeństw.

 

W ostatnim tygodniu czerwca zerówka pozna dwuznak „ch”, Wyodrębnimy wyraz podstawowy „chleb”. Zwrócimy uwagę na to, że dwuznak „ch” to dwie litery, ale jedna głoska. Dokonamy analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej podanego wyrazu. Znajdziemy inne wyrazy, w których występuje poznany dwuznak.

30.06 – Dzień Motyla – w tym dniu poznamy budowę motyla, ich rodzaje, gatunki oraz nazwy. Stworzymy samodzielnie pracę plastyczną „Motyl”.

 

Piosenka tygodnia: