Marzec w naszej grupie będzie miesiącem w którym czeka na nas pięć tematów: W marcu jak w garncu, zawody świata, wiosna idzie przez świat, dzieci świata i zagrożone gatunki.  Nie zabraknie również  świąt, które będziemy wspólnie z zerówką świętowali. Powitamy nadejście nowej pory roku. Już przed jej przyjściem będziemy wyszukiwali oznak wiosny.

 

TYDZIEŃ I W marcu jak w garncu (27.02-03.03)

W tym tygodniu poznamy głoskę „K”. Zaczniemy od obrazków rozpoczynających się głoską „k”. Dzieci będą miały za zadanie nazwać obrazek, a następnie podzielić jego nazwę na sylaby. Poznamy prawidłowy zapis litery „K” i „k” oraz będziemy układać ją z różnych przedmiotów. Poznaną głoskę będziemy wyszukiwać w wyrazach wykorzystywanych na zajęciach.

Pierwszy tydzień marca rozpoczniemy od skreślenia w naszym kalendarzu pierwszego dnia nowego miesiąca. Zaznaczymy również w nim datę kalendarzowej wiosny i porozmawiamy o charakterystyce nowego miesiąca. Omówimy wiersz tygodnia oraz odpowiemy na pytani związane z treścią utworu. Zastanowimy się również czy pamiętamy dlaczego w marcu jest jak w garncu i przygotujemy grupowy plakat, którego tematem będą zjawiska pogodowe mające miejsce wczesną wiosna. Rozmawiając o pogodzie za oknem poruszymy również temat odpowiedniego ubioru. Jeśli pogoda będzie nam sprzyjać wybierzemy się do pobliskiego parku w poszukiwaniu pierwszych oznak nadchodzącej wiosny. Na koniec tygodnia pobawimy się w zabawę oparta na teleturnieju i drużynowo dzieci będą odpowiadać na pytania związane z tematem tygodnia.

27.02 – Dzień Niedźwiedzia Polarnego

Tego dnia porozmawiamy o zwierzęciu, który budzi ludzką sympatię, ze względu na to, że jest bielutki, puchaty, a jego pysk wygląda na uśmiechnięty. Dowiemy się, gdzie mieszka i jak żyje. Stworzymy portrety naszych niedźwiedzi polarnych. Zagramy w grę ruchową pt. „Na krze lodu”.

 Wiersz tygodnia:

„MARZEC”

Marzec ma ogromny garniec.

Mieszka w nim przez całe noce,

Wieje w garncu nieustannie

Syczy cos i bulgocze.

– Powiedź, Marcu,

Co masz w garncu?

– Mam składniki różnorodne:

Wiatry ciepłe, wiatry chłodne,

Chmury, słońce, śnieg i wodę- z nich przyrządzam Wam pogodę.

TYDZIEŃ II Zawody świata (06-10)

Kolejną poznaną głoską w tym miesiącu będzie literka „h” i “H”. Na początku przedszkolaki rozwiążą zagadkę, aby wyodrębnić wyraz podstawowy „hak”, następnie dokonamy analizy i syntezy słuchowej. Poćwiczymy również czytanie krótkich zdań oraz szukanie w tekście głoski „h”. Będziemy ćwiczyć ewaluacje do nowo poznanej litery, jak również jej zapis. Nie zabraknie zabaw oraz rymowanek z nowo poznaną głoską.

Podczas nadchodzącego tygodnia zastanowimy się czy nasze marzenia odnośnie wymarzonego zawodu w przyszłości pozostały takie same jak przed rokiem. Nasze spostrzeżenia uwiecznimy w pracy plastycznej, którą następnie każdy z nas zaprezentuje i opowie jaki zawód przedstawia. Następnie przez pozostałą część tygodnia będziemy rozbudowywać naszą wiedzę na temat zawodów.  Poruszymy temat osób pracujących w służbach mundurowych, lekarzy oraz innych osób pracujących na świecie.

08.03 – Dzień Kobiet

Tego dnia będziemy świętować wyjątkowy dzień dla każdej kobiety, czyli Dzień Kobiet! Z tej okazji dowiemy się w jakie gry i zabawy lubią się bawić nasze dziewczynki. Chłopcy przygotowują również drobne upominki dla dziewczynek.

Piosenka tygodnia:

 

 

TYDZIEŃ III Dzieci świata (13.03-17.03)

Następną poznaną literą w tym miesiącu będzie litera „Z” i “z”. Wyodrębniamy wyraz podstawowy „zebra” i dokonamy analizy i syntezy słuchowej. Poćwiczymy również czytanie krótkich zdań oraz szukanie w tekście głoski „z”. Będziemy ćwiczyć ewaluacje do nowo poznanej litery, jak również jej zapis. Nie zabraknie zabaw oraz rymowanek z nowo poznana głoską.

Wiele razy już powtarzaliśmy sobie, że jesteśmy wyjątkowi, niepowtarzalni i każdemu należy się szacunek. W tym tygodniu powtórzymy oraz rozbudujemy wiedzę z tego zakresu. Obejrzymy ilustracje przedstawiające dzieci z różnych części świata i omówimy ich wygląd zewnętrzny. Odnajdziemy różnice oraz podobieństwa jakie posiadamy ze sobą i zastanowimy się czy nasze życie w Gdyni jest takie samo jak innych dzieci na świecie. Porozmawiamy również o charakterystycznym ubiorze oraz spędzaniu czasu w różnych zakątkach świata. Pomimo wielu cech, które nas łączą, częstą barierą, która nas różni jest język, którym się posługujemy. Dlatego wspólnie nauczymy się witać w różnych językach. Podczas całego tygodnia zgłębimy wiedzę na temat dzieci z równych stron świata, ale nie zapomnimy również o skupieniu na sobie i odpowiedzeniu sobie na pytanie “jaki jestem ja?”.

16.03 Dzień Pandy

W tym dniu przeczytamy sobie o ciekawostkach z życia Pandy. Będziemy mieli okazję poznać to zwierzę i jego środowisko ze zdjęć oraz albumów. Porozmawiamy o tym dlaczego stały się symbolem gatunków zagrożonych.

 

TYDZIEŃ IV Wiosna idzie przez świat (20.03-24.03)

Następną poznaną literą w tym miesiącu będzie litera „W” i “w”. Wyodrębniamy wyraz podstawowy „worek” i dokonamy analizy i syntezy słuchowej. Poćwiczymy również czytanie krótkich zdań oraz szukanie w tekście głoski „w”. Będziemy ćwiczyć ewaluacje do nowo poznanej litery, jak również jej zapis. Nie zabraknie zabaw oraz rymowanek z nowo poznana głoską.

 Przed nami tematycznie bardzo wiosenny tydzień. Rozpoczniemy go od wysłuchania opowiadania pt. ”Zwiastuny wiosny”. Następnie omówimy wysłuchany tekst i wykonamy pracę plastyczną, która będzie inspirowana opowieścią. Jedną z zabaw w tym tygodniu będzie budowanie z sylab wyrazów podstawowych związanych z nadejściem wiosny. Dobierzemy również kolory do poznanych wiosennych kwiatów a następnie wykonamy wspólnie prace plastyczną pt. “wiosenna polana”. Przed nami kalendarzowy pierwszy dzień wiosny dlatego, symbolicznie pożegnamy mijającą porę roku i powitamy wiosnę. 

20.03 Dzień Wróbla

 W ten dzień dowiemy się gdzie możemy je zobaczyć,jak budują swoje gniazda,jak się poruszają,co jedzą i jak możemy im pomagać. Wspólnie uzupełnimy przedszkolny karmnik nasionami,a później będziemy wypatrywać wróble przez okno.

 21.03 Dzień wiosny

Z tej okazji stworzymy wiosenny pokaz mody, wybierzemy się na spacer w celu obserwacji zachodzących zmian w przyrodzie. Czekać nas będzie wiele ciekawych zabaw, wiosenne kalambury, a na koniec stworzymy wiosenny pejzaż.

22.03- Dzień wody

tego dnia porozmawiamy o jednym z naszych żywiołów. Grupy starsze porozmawiają o korzyściach i niebezpieczeństwie jakie niesie ze sobą. Młodsze grupy zostaną zaś badaczami – zastanawia się nad konsystencja, temperatura i funkcja wody.

 

TYDZIEŃ V Gatunki zagrożone (27-31)

W tym tygodniu metodą burzy mózgów ustalimy co to znaczy gatunek zagrożony. Dzieci dowiedzą się co zagraża poszczególnym gatunkom zwierząt i roślin oraz w jaki sposób można je chronić przed wyginięciem. Jako podsumowanie zdobytej wiedzy wspólnie przygotujemy album, w którym umieścimy poznane gatunki zwierząt pod ochroną.

Piosenka tygodnia:

Piosenka na melodię „Panie Janie” (w piosence wymieniamy nazwy poznanych gatunków chronionych).

„Pod ochroną są krokusy

Raz i dwa, raz i dwa

Kto znajdzie krokusa

Kto znajdzie krokusa

Raz i dwa, raz i dwa.”